‘How to’ onderwijsontwikkeling met Youtube

Mijn dochter Lune (4) heeft, zoals veel kinderen, een sterke hang naar de iPad. Als ouders houden wij toezicht op wat en hoe lang zij en haar zussen kijken. Over het algemeen genomen is YouTube haar favoriet en dan specifiek Play-Doh-filmpjes. Dit zijn filmpjes in de categorie ‘how to’, oftewel wat kun je allemaal maken met deze veelkleurige klei? Verwondering en inspiratie, daar komt het op neer. Voor mij is zeker dat het haar creativiteit niet in de weg staat. Nee, haar verwondering wordt alleen maar groter door alle mogelijke toepassingen die zij ziet. Vervolgens passeren de meest fantasierijke creaties de revue.  

Voor ruim 50% van de kinderen en jongeren is YouTube de favoriete website*. Het aandeel ‘how to’-filmpjes is booming, daarbij als relativering meegenomen dat er iedere minuut 100 uur aan filmmateriaal wordt toegevoegd*. Of het nou gaat om het bakken van een taart, het plaatsen van een schutting, voor vrijwel alle handelingen is wel een instructie te vinden.

Ik merk aan studenten dat de reflex om bij nieuwe vaardigheden YouTube in te schakelen als platform sterker wordt. Leren fotograferen? ‘How to photograph’. Enigszins onzeker in voorbereiding op zaterdagavond? ‘How to dance at a club’. Je kunt het zo gek niet verzinnen of er is een instructie voor te vinden. En dus lang niet allemaal in een serieuze onderwijscontext, maar volgens mij zit daar wel een enorme potentie.

Echter, onder collega’s proef ik nog geregeld een zekere miskenning als het gaat om de waarde die in YouTube schuilgaat. Om een vaardigheid aan te leren moet je toch bij een docent zijn? De weerstand is daarbij vrij binair; je gebruikt YouTube wel of niet. En dat terwijl juist een tussenvorm met bewust gebruik van YouTube als bron zo geweldig goed kan werken.

YouTube is een van de grootste sociale media. Volgens de definitie is sociale media de verzamelnaam voor alle websites waarbij de gebruikers (en niet een redactie) zelf de waarde van de website creëren. Leraren zijn als geen ander in staat om hier op een zinnige wijze aan bij te dragen, namelijk door het maken en toevoegen van video’s. En dat kan op vele manieren. Neem bijvoorbeeld Rob van Bakel, natuurkundedocent en beheerder van het kanaal ‘Alles is Natuurkunde’. Zijn lesvideo’s zijn ware kunstwerkjes.

Zelf deel ik sinds 2012 via mijn YouTube-kanaal screencasts. Screencasten is een zeer eenvoudige manier om video’s te maken. Met simpele software is het mogelijk om je beeldscherm op te nemen, inclusief jouw instructie. Ik richt mij primair op collega’s en leg uit hoe sociale media-tools in het onderwijs kunnen worden ingezet. Gelukkig ben ik hierin niet de enige, en delen steeds meer onderwijsexperts hun kennis met de wereld via video. En het duurde even, maar ik merk dat docenten steeds makkelijker de weg naar mijn kanaal, en meer algemeen naar YouTube, weten te vinden. Dus ‘How to’ video’s voor onderwijsontwikkeling spreken binnenkort voor zich!

* https://www.youtube.com/yt/press/nl/statistics.html

Deze column is gepubliceerd in BLENDED magazine – februari 2016

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.